Organisasjonsstruktur Nord-Odal kommune pr. 1. august 2024

Organisasjon og utvikling er ett av to stabsområder i Nord-Odal kommune og har ansvar for følgende områder:

  • Støtte kommuneledelsen i utviklingen av organisasjonen gjennom prosjekt “Nord-Odal inn i fremtiden” 
  • Initiere og gjennomføre tiltak innen organisasjon-, arbeidsmiljø-, leder- og medarbeiderutvikling 
  • Ivaretakelse av kommunenes arbeidsgiverstrategi 
  • Medarbeiderundersøkelsen 
  • Kvalitetssystem og internkontroll 
  • Utarbeidelse av sentrale reglementer og retningslinjer som berører ansatte 
  • HMS- og sykefraværsarbeid 
  • Bedriftshelsetjeneste 
  • Tariff- og lønnsforhandlinger 
  • Vernetjeneste og tillitsvalgte 
  • Lærlingordning 
  • Digitalisering og digital transformasjon 
  • Informasjonssikkerhet 
  • Kommunikasjon og informasjon 
  • Innbyggerinvolvering og nærdemokrati 
  • Arkiv- og saksbehandlingssystem 
  • Politisk sekretariat 
  • Prosess- og prosjektledelse

Servicekontoret

Vi er tilgjengelige via telefon og digitale kanaler, samt ved fysisk oppmøte ved kommunehuset på Sand. 

Kontaktpunkter og åpningstider

Servicekontorets arbeidsoppgaver er mange og forskjellige, blant ansvarsområdene kan nevnes:

Innbyggertjenester

  • Servicetorg
  • Sentralbord
  • Digitalisering av innbyggertjenester. 
     

Arkiv

  • Post
  • Journalføring
  • Digital kommunikasjon. 
  • Gjenfinning i eldre arkiver.

HR

HR har ansvar for følgende områder:

  • HR-faglig støtte, opplæring og rådgivning til ledere og medarbeidere (rekruttering, kompetanseutvikling, nærværsarbeid og veiledning i enkeltsaker med vekt på lov- og avtaleverk) 
  • Medarbeiderundersøkelsen 
  • HMS- og sykefraværsarbeid 
  • Tariff- og lønnsforhandlinger 
  • Partssamarbeid på kommunenivå, med vernetjeneste og tillitsvalgte 
  • Lærlingordningen 
  • Informasjonssikkerhet og personvern 
  • Utarbeidelse av sentrale reglementer og retningslinjer som berører ansatte. 
  • Saksbehandling til sentralt amu, administrasjonsutvalg mv. 
  • Pensjon 
  • Rapportering aktivitets- og redegjørelsesplikt / likestilling 
  • Politisk sekretariat, møteinnkallinger, saksbehandling og møtesekretærfunksjon politiske organer. Planlegge og gjennomføre kommune- og stortingsvalg 
  • Likestilling, APR, CRPD o.l. 

IKT / kommunikasjon

IKT/kommunikasjon har ansvar for følgende områder:

  • Kommunikasjon og informasjon, internt og eksternt (for alle områder) 
  • Digitalisering og digital transformasjon 
  • IKT-tjenester gjennom avtale med Indigo 
  • Overordnet drift, innkjøp og support til kommunens egne IKT-systemer (innkjøp i samarbeid med økonomi) 
  • Optimal og fremtidsrettet IKT-løsninger med god opplevd ytelse og funksjon for brukerne. 
  • Informasjonssikkerhet