Digitale postkasser

Dersom du har Digipost eller e-boks (sikker digital postkasse) kan vi sende de fleste opplysningene direkte til din digitale postkasse. Du vil da bruke BankID eller lignende digital identifikasjon for å identifisere deg ved åpning av brevet.  

Slik skaffer du deg digital postkasse: Gå inn på norge.no

  • Velg «Digital postkasse»
  • Finn fram den elektroniske ID-en din (e-ID), for eksempel din BankID
  • Velg enten Digipost eller e-Boks

Følg instruksjonene fra e-Boks eller Digipost for å opprette postkasse.

Altinn

Om du ikke har valgt en digital postkasse (e-Boks eller Digipost) vil dokumenter fra kommunen komme i din Altinn. Innbyggere som ikke åpner posten i Altinn i løpet av 2 virkedager (altså ikke lørdag og søndag), får dette ettersendt som normal brevpost. 

Slik åpner og leser du posten

Du trenger ikke sjekke om det er kommet brev fra det offentlige i den digitale postkassen din. Hver gang kommunen eller staten sender post til deg, får du varsel på SMS eller e-post. For å åpne og lese posten din bruker du samme innlogging som du er vant til å bruke når du sjekker selvangivelsen eller bruker andre offentlige tjenester på nett.

  • Når du får ny post, blir du varslet på SMS eller e-post
  • For å åpne og lese brevet går du til hjemmesiden til din valgte postkasse eller Altinn. 
  • Logg inn i postkassen/Altinn via ID-porten

Du kan også laste ned en app fra både Digipost og e-Boks for enkelt å lese brev på mobil eller nettbrett.

Hvordan reservere deg mot digital post?

Dersom du vil være sikker på å motta viktige brev fra det offentlige på papir, må du reservere deg mot kommunikasjon på nett. Men dersom du aldri har benyttet en offentlig tjeneste på nett som krever innlogging via ID-porten, vil du fortsatt motta posten din fra det offentlige på papir. Du trenger da ikke reservere deg.

Om du ønsker å reservere deg mot digital post kan du gjøre det på norge.no