Nye Mo barne- og ungdomsskole

For et par dager siden var alle ansatte ved tidligere Garvik barneskole og Nord-Odal ungdomsskole samlet for å planlegge skolestart neste uke, men ikke minst – feire at de to skolene nå er slått sammen. Nye Mo barne- og ungdomsskole er nå på plass! Nytt skilt er alt oppe på veggen.

De neste dagene skal ansatte ha planleggingsdager og bygge det nye og samlede laget, før forventningsfulle barn og unge starter opp skoledagen neste uke.

For å markere dagen stilte både ordfører Kjetil Østvand-Sløtte, kommunedirektør Tone Liljeroth og kommunalsjef for oppvekst, frivillighet og kultur Yvonne Bunes opp og gratulerte med dagen, samtidig som de takket for all jobb som er gjort frem til åpning.

Ordfører Østvand-Sløtte ga de ansatte både ros og honnør for alt forarbeidet som er gjort av de ansatte for å få dette til.
- Det er jo ikke bare å endre navnet dere gjør nå. Dere har jobbet godt over lengre tid for å få dette til. Jeg synes dere skal gi dere selv en god applaus sa ordføreren til salen, som i dag hadde samlet over 50 ansatte til planleggingsdager og teambuilding.

- En ny og samlet lærerstab er klare for nytt skoleår. Jeg ønsker dere masse lykke til alle sammen!

Skolene har ligget tett på hverandre i mange tiår, men driften har likevel vært relativt atskilt. Nå er felles administrasjon, timeplaner og rutiner jobbet frem i felleskap.

Historien viser at skolestruktur og sammenslåinger ikke er noe nytt i Nord-Odal. Kommunedirektør Tone Liljeroth viste til at det over år har vært en rekke slike, og mente sammenslåingen kan sammenliknes litt med det å gå fra godt naboskap til samboerskap.
- Skolestruktur og sammenslåinger er ikke noe nytt i Nord-Odal. Historien viser at det har vært gjennomført mange slike i kommunens historie. En kommune må unngå stillstand, og alltid søke å tilpasse seg til nye forutsetninger. Det gjør dere nå.

- Så går dere nå fra et godt naboskap til samboerskap. For å sikre at det blir godt, kreves god kommunikasjon, rom for egenart og likevel klare å bygge en god felles plattform. Det er jeg trygge på at dere får til, gjennom det dere alt har gjort, og nå er i gang med å gjøre.

Også kommunalsjef Yvonne Bunes ga rosende ord og lykkeønskninger på veien videre.

- Jeg har fulgt denne prosessen godt, siden vedtaket ble fattet i fjor. Jeg har tro på at dette går veldig bra og vil gratulere dere alle med dagen!
Kommunedirektør, ordfører, rektor og kommunalsjef på åpning av den nye skolen
Fra venstre: Kommunedirektør Tone Liljeroth, ordfører Kjetil Østvand-Sløtte, rektor Eva Oppi Trøftbråten
og kommunalsjef Yvonne Bunes.