Nord-Odal kommune har nå i samarbeid med Innlandet fylkeskommune inngått kontrakt med Eidsiva om utbygging av fiberbredbånd til de fleste adresser i Nord-Odal som ikke har tilgang til minimum 100 Mb/s nedlastet hastighet. Adressene er plukket ut fra adresseliste som har kommet fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (NKOM) som beskrev hvilke husstander det kunne søkes støtte til. Adressene skal være bebodd.

En slik utbygging er svært kostbar, i gjennomsnitt med en kostnad på over 100.000 kr pr adresse på de adressene som nå gjenstår. Dette er i hovedsak finansiert gjennom Nasjonal tilskuddsordning for bredbånd med en egenandel fra kommunen. Innbyggerne må også betale en egenandel i form av en tilkoblingsavgift på 10.000 kr. Graving fra eiendomsgrense til husvegg må innbygger gjøre eller betale for selv. Kobling helt til huset er vanligvis inkludert der det er luftstrekk.

Aktuelle adresser vil få besøk av, eller annen kontakt fra, Eidsiva med informasjon og tilbud om å tegne kontrakt.