Bibliotek

Alle kommuner er pålagt å ha et bibliotek som skal stille bøker og andre medier gratis til disposisjon. Nord-Odal bibliotek har drøyt 33.000 medier i sin samling - så her finnes det garantert noe for enhver smak! Les mer om hva biblioteket kan tilby under Våre tjenester

Samling

Bank- og bibliotekbygget Samling er med sin spenstige, originale arkitektur og utforming ei innbydende storstue for hele Nord-Odal. Her samles litteratur, kunnskap, kultur og økonomi under høyt tak og med lav terskel. Her er alle velkommen til å lære, lese, leke, møtes, diskutere og dele felles opplevelser.

Den innovative bruken av massivtre som byggemateriale viderefører skogbrukets rike tradisjoner i bygda. Tømmermerker, som tidligere ble brukt i forbindelse med fløting, finnes igjen i den kunstneriske utsmykningen. På en klimavennlig og bærekraftig måte tas lokal historie, næring og kultur med inn i framtida.

Et moderne, offentlig bibliotek er et åpent og imøtekommende arnested for kultur og kunnskap. Det skal stimulere til frie tanker, ytringer og samfunnskritikk. Nord-Odal bibliotek skal være en møteplass for folk i alle aldre i kommunen vår.
Biblioteket skal fremme integrering og dialog, og legge til rette for et mangfold av aktiviteter. Bibliotekets tilbud er gratis, og tilgjengelig for alle.

Samling er en milepel i kommunens arbeid med å utvikle Nord-Odal som et dynamisk og aktivt lokalsamfunn. Med Samling som et bankende hjerte styrkes Sand som et levende, inkluderende og pulserende tettsted.

Med Samling legges det også til rette for å fortsette det gode samarbeidet mellom Nord-Odal kommune og Odal Sparebank, en samarbeidspartner som er en viktig samfunnsinstitusjon – ikke bare for innbyggere og næringsliv, men også for det rike kulturtilbudet i kommunen.

Arkitekt: Helen & Hard
Hovedentreprenør: Ø.M. Fjeld
Byggestart 2018. Ferdigstilt sommeren 2020

Fotografi av kunstverket "Hele bildet" av Beret Aksnes og Vegar Moen.

Kunstverket "Hele bildet"

I Hele bildet har kunstnerne Beret Aksnes og Vegar Moen tatt utgangspunkt i tradisjonen med tømmermerking i Nord-Odal og laget en merkeøks-modell med et eget tømmermerke for det nye bank-, bibliotek- og leilighetsbygget.

Tømmermerket er en bearbeidet versjon av  arkitekttegningene til bygget Samling. Merket ble hugget inn i en trestokk, avfotografert og rastrert til 5097 hull i en plate av speilpolert stål.

De 5097 små rundingene som ble til overs etter stansingen, ble tatt vare på og montert på veggen over heisdøren i bygget.  5097 refererer til antallet innbyggere i kommunen  2016 / 2017. Alle innbyggerne i Nord-Odal har dermed sin egen plass i kunstverket.

Å benytte samtlige deler av bildet sier noe om gjenvinning, økonomi og sparing. Hva som er hoveddelen av kunstverket blir opp til hver og en. Det store bildet på veggen eller de små fragmentene. Alle er like betydningsfulle.

Kunstnerne har tatt utgangspunkt i huset Samlings ambisjoner om å være et møtepunkt både for  mennesker, kunnskap og ressurser i Nord-Odal kommune. De har tenkt seg at det som skjer inne i huset skal fordeles og spres videre til bygder, familier og individer. Verdiene får nye plasseringer, de skinner og lever i nye omgivelser.   Kunstverket blir et speil, av mennesker, hus og lys. Speilet forandrer seg hele tiden. Det ser aldri helt likt ut fra den ene dagen til den andre. Et mystisk og litt underlig symbol som har i seg gammelt håndverk og moderne teknologi.

Speilpolert stål er 100% gjenvinningsbart og miljøvennlig. Det er rustfritt, ekstremt holdbart og skiller ikke ut metallioner. Det er ikke giftig. Det inneholder ingen stoffer som er farlige for dyr eller mennesker. Overflaten er kun polert, ikke lakkert eller behandlet med kjemikalier.

Omvisning

Vi viser gjerne fram Samling til både små og store grupper og holder omvisninger på både engelsk og norsk. Ønsker du en omvisning, kan dette avtales direkte med biblioteksjefen på e-post: Fanny.Sandstrom.Rodfoss@nord-odal.kommune.no.

Våre ansatte

Kultur- og biblioteksjef